Son dönemin ilgi çeken filmlerinden Sarmaşık’ın yönetmeni Tolga Karaçelik Uşak Üniversitesi’nde sinemasever öğrenciler ile buluştu. Yönetmenlik, filmler, senaryo yazım süreci ve eğretilemeler üzerine bir söyleşi gerçekleştiren Karaçelik öğrencilerin sorularını da yanıtladı.
Türkiye’de henüz başka bir örneği yapılmamış ve hatta kendi türünü yaratarak “fantastik psikolojik kara komedi” olarak sınıflandırılan türün ilk temsilcisi Karaçelik’in kendi sinema anlayışını ortaya koyduğu etkinlik, 47. Uluslararası Altın Portakal film festivalinde en iyi görüntü yönetmeni ve en iyi film, 20. Mannheim Türk Film Festivali’nde de büyük ödüle layık görülen “Gişe Memuru” filminin gösterimi ile başladı.
Bir gişe memurunun bakışından yola çıkarak 2005’te kaleme aldığı senaryodan bahseden Karaçelik, “O boş bakışları kendi hayatımla özdeşleştirdim. Eğer hayal edilirse, bir şeylerin gerçek olabileceğine inandım. Bunlar hayal edildiği şekilde var olabilir ve hayal edilebilen her şey, sinemada mümkün olabilir. Bunun da çok güzel bir lüks olduğunu düşünüyorum” dedi.
“Sinema bir derdi anlatır!”
Senaryo yazımı ile ilgili öğrencilere tavsiyelerde bulunan genç yönetmen şöyle dedi:
“Senaryo yazmak zor bir iş. Ben bu süreci bir hayli uzun geçiriyorum. Genelde bir cümle olarak başlıyorum senaryoya. Bu filmin de cümlesi, “gişeden çıkmak”tır esasında. Cümleden sonra yazmaya, üzerinde düşünmeye ve karakterleri oluşturmaya başlıyorum. Senaryo yazmak isteyen arkadaşlara da şunları söyleyebilirim; bir şey yazmak isterseniz eğer, bunu hiç bir şey durduramaz kendinizden başka. Yazan insanın illaki bir derdi vardır. İyi veya kötü bir derdi anlatır sinema. Dert, konu ve zanaat senin derdini başkalarına aktarabilmektir zaten sinema. Üniversite sınavına hazırlanmak gibidir senaryo yazmak. Çok sıkılacaksınız yazarken. Yazmak istemeyeceksiniz, fakat her gün onu yazmaya devam edeceksiniz. Dolayısıyla o içinizdeki var olan bir dert ile o motivasyonu devam ettirebilirsiniz”
“Mesaj kaygım yok!”
Film eleştirmenleri tarafından da eleştirilen Karaçelik’in filmlerinde eğretilemeler kullanması ile ilgili yöneltilen bir soruya ise “Mesaj kaygım yok. Cevaptan ziyade soru sormak önemli benim için. Cevap size aittir, bazen cevapsızlık da güzeldir. Hiç bir şey bildiğimi zannetmiyorum, sadece merak ediyorum. Hiç bir yere ait değilim, bir politika, bir ideoloji peşinde yapmıyorum filmlerimi. Eğer beni bir yere ait hissediyorsanız, bilin ki ilk orayı terk ederim” cevabını verdi. Konuşmasında kısa filmlerin ve film festivallerinin de önemine değinen Karaçelik, kısa filmlerin uzun metraja giden bir araç olarak görülmemesi gerektiğini, kısa metrajın başlı başına ayrı bir dal olduğunu belirtti. “Film yapmak isteyenlerin mecrası festivallerdir” diyen genç yönetmen, bu alanda ilerlemek isteyen öğrencileri ısrarlı ve istikrarlı olmaları konusunda uyararak, “Sinemacı olmak teşhirci olmaktır, ben de bir teşhirciyim. Filmlerimi yayabildiğim, izletebildiğim ölçüde var olabilirim” diye konuştu.
Tolga Karaçelik Kimdir?
19 Mayıs 1981, İstanbul doğumlu. Koç Lisesi’nden mezun olduktan sonra Marmara Hukuk Fakültesi’ni bitirdi. Şiirleri ve öyküleri çeşitli dergilerde basıldı. Hukuk Fakültesi’nden sonra New York’a film okumaya gitti. Halen kısa film yönetmeni ve görüntü yönetmeni olarak serbest bir şekilde çalışmalarına devam ediyor.
FİLMOGRAFİ
Sarmaşık – 2014, Yönetmen, Senaryo (Sinema Filmi)
Gişe Memuru – 2011, Yönetmen, Senaryo, Kurgu (Sinema Filmi)
Kurtuluş Son Durak – 2011, Oyuncu (Sinema Filmi)
Yabancı Yazarların Gözüyle İstanbul – 2005, Görüntü Yönetmeni (Belgesel)
Hurt – 2005, Senaryo, Görüntü Yönetmeni (Kısa Film)
Bob – 2005, Görüntü Yönetmeni (Kısa Film)
The Living – 2004, Kameraman (Kısa Film)
Flowers and Kisses – 2004, Kamera Asistanı (Kısa Film)
Uncomfortably Numb – 2004, Işık Teknikeri (Kısa Film)
The Last Ten – 2004, Işık Teknikeri (Kısa Film)
Haber ve Fotoğraf: Begüm Gülşah AKTAŞ